Putování se Sluníčkem
Toto motto je názvem našeho školního vzdělávacího programu, který je doplněn o řadu dalších zajímavých programů a projektů.
Filosofie školy
Proč putujeme právě se Sluníčkem?
Není pochyb o tom, že je Sluníčko životadárné, ale tvoří jej také písmena, která zároveň charakterizují naše pedagogické snažení.
Děti jsou v mateřské škole vedeny k:
-
S – spolupráci
-
Důležité je porozumět pravidlům, domluvit se v kolektivu, umět vyjádřit svůj názor a postoj, ale také respektovat názory a postoje druhých, ovládat umění kompromisu.
-
Spolupráce je zde chápána i v širším smyslu slova, a to s rodiči, komunitou a dalšími subjekty.
-
Spolupráce s rodiči je pro nás prvořadým zájmem, což s sebou nese úspěšné zvládání života dítěte v kolektivním zařízení, ale i celkové a harmonické rozvíjení dětské osobnosti. Rodiče se zde mohou spolupodílet prakticky na všech oblastech života mateřské školy.
-
-
L – lidskosti
-
Současné vzdělávání je poskytováno v souladu s lidskými právy. Lidskost, jako pojem, je tradován již od dob J. A. Komenského, kdy škola by měla být „dílnou lidskosti“. Ve své době byla tato myšlenka velmi pokroková a ani dnes neztratila na důležitosti.
-
Právě současná školská legislativa podporuje vzdělávání v duchu humanismu a bez jakékoliv diskriminace.
-
Lidský přístup je neocenitelný a užívá-li ho ať již rodič či pedagog, uspokojuje důležité dětské potřeby - poskytuje dítěti pocit lásky, jistoty a bezpečí“
-
-
U – učení
-
Mezi nezbytné metody výchovně vzdělávací práce naší školy patří prožitkové a kooperativní učení hrou prostřednictvím činností, které jsou založeny na přímých zážitcích dítěte, jež podporuje dětskou zvídavost a potřebu objevovat.
-
Zároveň podněcuje radost dítěte z učení, zájem poznávat nové, získávat zkušenosti a ovládat další dovednosti.
-
Rovněž uplatňujeme situační učení (využíváme situace k praktickým ukázkám životních souvislostí) a spontánní sociální učení (princip přirozené nápodoby).
-
-
N – nabídce, nápaditosti
-
Nabídka školy splňuje kritéria Rámcově vzdělávacího plánu a aktuálního ŠVP školy. Na realizaci zamýšlených aktivit se podílí celý tým školy za spoluúčasti rodičů.
-
Nápaditost –„Neodkazovat se na to, co vím, ale co umím.“ Jak si dokážu poradit v nových situacích. Mít chuť a sebevědomí k tomu, dokázat to sám. Nápaditost pomáhá umět se sám rozhodovat, hledat různé cesty řešení, rozpoznávat problémy a řešit je.
-
-
I - individuálnímu přístupu, informovanosti, využívání integrovaných bloků
-
IP je nezbytný. Každé dítě je jedinečnou osobností. Proto každému z nich dáváme možnost pracovat v různém čase, různými způsoby, s dosahováním různých výsledků. Neporovnáváme s ostatními, ale sledujeme osobní pokroky dítěte.
-
Rovněž chceme zvýšit úroveň informovanosti rodičů o dění školy, o změnách, akcích školy i o dosažených výsledcích jejich dětí.
-
Integrovaný přístup uplatňujeme formou integrovaných bloků.
-
-
Č – činnosti
-
Činnosti spontánní a řízené by měly být vzájemně provázané a vyvážené. Činnosti by měly být pestré a zahrnovat široký okruh různých oblastí pro všestranný rozvoj osobností dítěte. Pedagog je v roli průvodce a partnera dítěte na jeho cestě za poznáním, probouzí v něm aktivní zájem a chuť dívat se kolem sebe, naslouchat a objevovat.
-
-
K - komunikaci
-
Porozumění, domluva, empatie a asertivita jsou základním kamenem spolupráce mezi jednotlivými články podílejícími se na činnosti naší školy. Pomáhá nám při výchovně vzdělávací práci s dětmi v průběhu celého dne. Stavíme na ní při plánování školních i mimoškolních aktivit, při jejich realizaci, vyhodnocování a zejména společném řešení problémů.
-
-
O – otevřenosti
-
Otevřenost ve smyslu snahy probouzet v dětech zájem o okolní svět a chuť poznávat jej, a to nejen s jeho krásami, ale i negativy. Při tomto poznávání využíváme výchovně vzdělávací nabídky školy, ale i dalších subjektů a rovněž jsme otevřeni spolupráci s nimi.
-
Škola usiluje o vytvoření otevřeného společenství dětí, rodičů a pedagogů, kteří vzájemně spolupracují, chovají se k sobě s úctou a respektem.
-